یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴
پیشدار: فضای کافی برای حضور همه ناشران نداریم

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان به انتقادات وارده به نمایشگاه کتاب در این استان، پاسخ گفت. وی از محدودیت فضا برای حضور بیشتر ناشران و نیز کیفیت و تنوع پایین آثار برخی از آثار ناشران به عنوان مشکلات موجود نام برد./

انوشیروان پیشدار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: نمایشگاه استانی کتاب ظرفیت فرهنگی بزرگی است که در اختیار مردم قرار گرفته و در این نمایشگاه 65 هزار عنوان کتاب با حضور 750 ناشر ارایه شده اند.
 
وی ادامه داد: امروز که نمایشگاه آخرین روز خود را سپری می‌کند، توزیع 400 میلیون تومان بن یارانه‌ای رو به پایان است و پیش‌بینی می‌کنیم تا بعدازظهر این بن ها تمام شوند.
 
وی با اشاره به اشتیاق فراوان مردم هرمزگان برای خرید کتاب اضافه کرد: اگر یک میلیارد تومان بن توزیع شود، باز هم کم است و من معتقدم مردم این منطقه علاقه فراوانی به کتاب دارند و این ظرفیت فرهنگی در هرمزگان بسیار زیاد است.
 
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش به برخی انتقادات مطرح شده از سوی ناشران مبنی بر نبود امکانات کافی و نیز تنوع نداشتن کتاب‌ها در نمایشگاه، پاسخ گفت و بیان کرد: در نمایشگاه امسال با وجود این‌که دو هزار ناشر ثبت‌نام کرده بودند اما ما فقط توانستیم با حضور 750 ناشر موافقت کنیم چون فضای کافی در اختیار نداشتیم. 

وی ادامه داد: با همکاری ادراه صنعت و تجارت و معادن این سالن در اختیار ما قرار گرفت و با وجود این‌که فضای تمیز و مناسبی است اما جای کافی برای حضور ناشران دیگر فراهم نیست و به طور طبیعی محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند. اگر فضای کافی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم امکانات بیشتری را هم به ناشران ارایه دهیم 

پیشدار با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه کتاب در سراسر کشور همواره با مشکلاتی روبه‌روست، گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب حتی در استان تهران نیز با چالش‌هایی مواجه است و فراموش نشود ما یک اداره استانی هستیم و محدودیت‌ها و مشکلات بیشتری هم داریم. 

وی یادآور شد: از سوی دیگر زمانی که همه ناشران امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، طبیعی است که تنوع آثار نیز کمتر شود. ما ظرفیت ارایه کتاب را تنها با حضور همین 750 ناشر داشتیم. حال اگر فردی به نمایشگاه مراجعه کرد و کتاب مورد نظر خود را پیدا نکرد، دلیل نمی‌شود که بگوید نمایشگاه کتاب تنوع نداشته است، چون به هر حال همه ناشران امکان حضور نداشتند.
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان درباره سیاست‌های این اداره در حمایت از ناشران بومی نیز عنوان کرد: هر تسهیلاتی را که به همه ناشران در کشور تعلق گیرد، ما نیز به ناشران بومی ارایه می‌دهیم. البته از طریق خریداری آثار ‌آنان، با توجه به بودجه ای که داریم، سعی داریم تا از ناشران بومی خود حمایت کنیم.
  
وی همچنین گفت: ناشران نیز باید تنوع آثار و کیفیت خود را بالا ببرند، چون در همین نمایشگاه نیز ناشرانی وجود دارند که فروش خوبی داشته‌اند، آن هم به این دلیل که آثار خوبی تولید کرده‌اند. 

پیشدار افزود: با این وجود، ما به مشکلات زیرساختی اذعان داریم و می‌دانیم که باید سیستم توزیع مناسب کتاب در سراسر کشور وجود داشته باشد. باید توجه داشت این مشکلات به صورت کلی وجود دارند. 

این مقام مسوول با اشاره به استقبال خوب مردم از نمایشگاه کتاب در استان هرمزگان گفت: تاکنون حدود 950 میلیون تومان فروش کتاب داشته‌ایم و حدود 270 هزار نفر نیز از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. 

پیشدار در پایان اظهار امیدواری کرد تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم و عزم جدی مسوولان مشکلات بخش نشر کتاب مرتفع شود. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 9 تا 12 ظهر و 16 تا 21 مراجعه کنند. دهمین نمایشگاه استانی کتاب هرمزگان امروز به کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط